سایت خبری تحلیلی

آرشیو اخبار / بایگانی پیوند سایتی RSS
چهارشنبه 20 اسفند 1393 / 21:07|کد خبر : 145|گروه : فرهنگی

زبان هورامی، نزدیک ترین زبان به زبان اوستایی زرتشتی است

بابا شیخ حسینی از نویسندگان و فعالان منطقه اورامانات گفت: زبان هورامی یکی از غنی ترین زبان های موجود است که بیشترین نزدیکی به زبان اوستایی زرتشت دارد و ریشه در سلسه ماد و امپراتوری هخامنشی دارد.

بابا شیخ حسینی از نویسندگان و فعالان منطقه اورامانات گفت: زبان هورامی یکی از غنی ترین زبان های موجود است که بیشترین نزدیکی به زبان اوستایی زرتشت دارد و ریشه در سلسه ماد و امپراتوری هخامنشی دارد.

به گزارش خبرنگار زریوار خبر، بابا شیخ حسینی یکی از نویسندگان و فعالان حوزه هنر و فرهنگ منطقه هورامان در حاشیه دومین همایش داستان کوتاه هورامی که روز چهار شنبه (20 اسفند) در دانشگاه پیام نور مریوان برگزار شد به خبرنگار زریوار خبر گفت: زبان هورامی از روزگاران قديم و بعد از انقراض دولت آشور به دست ماد به عنوان شيوة تكلم مردم به ويژه به عنوان زبان پادشاهان سلسلة ماد در بخش وسيعي از فلات ايران رايج بوده است.

 

بابا شیخ حسینی، هورامی با توجه به داشتن دستور زبان و قواعد دستوری قوی می توان ان را زبان اعلام کرد. وی اظهار داشت: کلیه زبان ها مشکلاتی در نثر داشته اند که زبان هورامی نیز بدلیل عدم حاکمیت و قدرت نفوذ تا کنون با مشکلاتی همراه بوده است . وی زبان هورامی را  یکی از غنی ترین زبان های موجود دانست که بیشترین نزدیکی را با زبان اوستایی دارد. وی خاطر نشان کرد: در برخی از کتاب ها و لوح های تاریخی، زبان هورامی همان زبان اوستای زرتشت معرفی می شود.

 

این فعال فرهنگی افزود: زبان های رایج کُردی و فارسی به زبان هورامی احتیاج دارند. وی نبود نثر قوی و یکپارچه را یکی از مشکلات زبان هورامی دانست که برگزاری چنین همایش های را عامل مفید و مؤثر جهت رشد و اعتلای زبان هورامی دانست.

 

انتهای پیام/

ZariwarKhabar Telegram Channel

نظرات بینندگان :

قادریپنجشنبه 21 اسفند 1393 | 10:24

3
3

باسلام
در مورد کرد بودن
کرد واژه ای برای تمام ساکنین زاگرس یعنی همان قوم کاردو یا کاردوخ و... هستند. بنابراین تمام ساکنین زاگرس غیر از اریایی ها کرد و به زبان کردی تکلم دارند.
پس اورامی سورانی کرمانجی کلهری لکی و ... زیر شاخه زبان کردی هستند.
در صورتی اورامی کرد نیستند که اهل زاگرس نباشند.
ما ملتی صاحب تمدن هستیم که حتی قبل از اریایی ها ما در کوههای جودی و ارارت به صورت قومی و گروهی زندگی کرده ایم.
به نقل از گیرشمن ما همان شجاع دلیر زاگرس و اراراتیم. همان کرد.
با تشکر

2
7
ق پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 | 15:57

کرد یهنی بیابان گرد نه کوه نشین!!!!!!!!

پاسـخ

موسلێحجمعه 22 اسفند 1393 | 01:30

0
0

ئه م سایته به شوێن چ رووداوێکه وه یه. ئه و قه یر انانه ی ئه م زمانه ی به هه موو شێوه ئاخافتنه کانیه وه تا ئێستا گه یاندوون

پاسـخ

شاهو احمدیجمعه 22 اسفند 1393 | 12:04

2
6

آقای قادری: عزیز اوڵا این مبنای کرد ڤودنی کە شما بهش رفرنس دادە اید، کامڵا غیر علمی میباشد، اینکە شما می فرمائید زاگرس نشینان بە این دلیل کە در زاگرز زیستەاند پس کرد هستند، کامڵا بی معنا می باشد، ااولآ شما بفرمائید برید ببینید کە ساکنین زاگرس کیها بودەاند والاان کیها هستند، ثانیآ با این تعریف لر و قسمتی از ترکها هم کردد هستندد، از طرف دیگر شما با این استدلال کردهایی ارمنستان و پاکستان و اسرائیل و مازندران و تبعیدیهای همدان و شهرستان ورمیە را کردد تلقی نمی کنید. اوڵا از لحاض نژادی، زبانی ، فرهنگی،حس مشترک و هویتی هورامیها زبان و فرهنگشان از کردهای متفاوت است. واژەی سورانی کە شما بکار بردید قدمتش بە10سال هم نمی رسە در کدام کتب تاریخی ما همچین واژەای را داریم. واژەی سوران کە شما آن را یک زبان تلقی می کنید خطایی بس نابودگر است، سوران نام یک منطقە از کردستان عراق است، کافی است شما یک تحقیق میدانی را در هورامان شرووع کنید و سوالاتی از افراد مسن و سالخوردە نە هورامیهای ئاسمیلە شدە در تفکراات ناسیونالیستی بپرسید، مطمئن خواهی شد کە هیچ وقت یک درصد هم اسم، سوران را بە زبان نخواهند آورد این مردم بە محض اینکەە واژەەی کردها را واسشون استعمال کردید خود بە خود گروهی را مفروض میشوند کە کوچ نشین و از بیرون از جوگرافیای هورامان ساکن شدەاند، اما بە هیچ شیوە واژەی سوران را ما نشنیدەایم، از همە کردی زبان نیست، این واژە بە هیچ وجە دلالت بر زبان نمی کند چون اصولا زبانی وجود ندارد کە مستقل ما اون را زبان کردی بنامیم، الان منظور شما از زبان کردی کدام زبان است زیر شاخەی این زبان کدام است. خوب خودم جواب می دم منظور شما کردی(سوران) است. بە این شیوە باید بگیم کە هورامی جزئی از زبان سوران است. خوب اصولا زبانی بە اسم سوران وجود ندارد، میشە تاریخ و اسناد مکتوب این زبان را واسە ما آورد. بە تاکید کە قدمت این زبان10سالم نمیشە. از لحاظ تاریخی وتمدن مردم هورامان از کلیەی ساکنین زاگرس قدمتشون بیشتر است. خوب چطور زبانی کە ریشەهاش برمی گردە بە زبان اوستایی زرتششتی و پهلوای چطور شما آن را جزی از زبانی میدانید کە نە تاریخ داشتە نە قدمت و نە اسناد مکتوب. کردها قبیلەای کوچ نشین بودە اند و اما هورامیها یکجانشین، از لحاظ خصوصیات روحی روانی و رفتاری طبق تحقیقات بعمل آمدە، خوی کوچندگی کردها را خشن تر و جنگجوتر در آوردە اما هورامیها بر عکس رفتارهای جمعی دارند کە دلالت بر امنیت اقتصادی و تمدن دیرینە و آداب سلوک معرفتی میکند، اصولا کردها از لحاظ پوشش زبان و فکر و عقاید و همە و همەی رفتارهایی کە در یک جمعیت وجود دارد عقب ماندەتر از هورامیها هستند. خواهیم دید کە منطقەای هورامان تا امروز هم از لحاظ صنعتی و اقتصاد، کشاورزی و باغداری و زمین زراعی بزرگترین منطقەی تولیدی مناطق زاگرس میباشد، این فقط یک مسئلەی مهم میتواند باشد، تفکر ، منطقەی هورامان از کلیەی مناطق کرد نشین زمین زراعی کم دارد، اما بیشتریتن تولیدات را دارد. و صادرات هم میکند، عکس این مسئلە در شهرستان سنندج و دیواندرە و مریوان می بینیم کە بیشترین زمین زراعی را دارند با کمترین تولید و بیشترین و ابستگی. اینهم دلیل بر تعتیلی تاریخی مردم این مناطق خواهد کرد. عدم تفکر و عدم اندیشیدن بە مسائل حاد اجتماعی. یک ضرب المثل هست میگند اگر یک کرد را واسە 24ساعت در هورامان تنها بگذارند، یا خودکشی میکند یا میمیرد. عکس این یک ضرب المثل دیگە میگە کردها یک هورامی را گذاشتند توی یک لولە تا از کار کردنش جلوگیری بعمل آورند، هر دو سر لولە را بستند. بعد از چند روز هورامیە با دو جفی گیوە و100هزار تومان پول داغل لولە کاسب شدە بود. این ضرب المثلها حاکی از همەی مسائل اجتماعی و روانشناختی این جامعە میباشد. من بعنوان یک هورامی خودم بە زبان خودم اقرار میکنم کە هیچ سنخیتی در بین ما کردها و هورامیها موجود نمیباشد، زبان تاتی از توابع گیلان و عبد الحمیدیهای مازندران و کاکەییها موصل و باجلان و شبکها و زازاها با ما از لحاظ نژادی و زبانی وفرهنگی ارتباط مستقیم وتاریخی داشتە و داردند. نە کردهای مهاباد و سنە و هولیر و. سپاسگزار

6
4
قادری دوشنبه 17 فروردین 1394 | 10:38

دوست عزیز اقای شاهو احمدی. عرض ادب دارم خدمت شما . مطالبتون رو خواندم . شما گفتین که منظورم از زبان کردی سورانی است؟ خدمت شما عرض کنم که نظر ما این نبودبلکه مراد از کرد بودن تمام سوران گوران کلهر و... را در بر گرفته است. کرد به معنای شجاع ودلیر است. شما که تعصب برای هورامی بودن دارین و میگین هیچ سنخیتی با کرد نداریم و تمام پیشرفت هورامی را در باغ گردو می دانید، اینطور نیست، بلکه در میان کردهای سوران و کرمانج و کلهرو... پیشرفت و توسعه زیادی بوده که همه را نمی توان در یک جفت گیوه یا 100 هزار پول خلاصه کرد. استاد های دانشگاههای خارج از کشور. محققان . نخبگان.ورزشکاران ، ادیبان عارفان جدیدا هم اقای پرفسور ازاد نجار که ایشان هم کرد هستند پیشرفته ترین قلب مصنوعی جهان را اختراع کرده است. شما نمی توانید منطقه کم مساحت جغرافیایی هورامان را از سنندج، مهاباد، درسیم، کوبانی ، بوکان ، قامیشلو، دیاربکر، اروفاو... که هر کدام برای کردستان و کرد حماسه و تارخ بوده اند جدا فرض کنیدو می دانیم مردیم غیور هورامان متمدن و شجاع هستند و این دال بر کرد نبودن نیست. این شایعات از سوی دشمنان ما برای ما عیدانه می شوند. که بین کردها اختلاف قومی و فرهنگی بیندازند به مثابه جداکردن استان ها، ایلام، کرمانشاه، اذربایجان غربی ، کردستان که در حال همه یکی هستند. اگر هوشیار نباشیم این معضل هم مناطق دیگر کردستان را هم دامن گیر خواهد شد. و این را هم بدانیم در صورت تجزیه با جمعیت یک میلیون نفر، مساحت کم، ذخایر کم و از منظر ژئوپولتیک ضعیف نمی توان هیچ کاری کرد و توسعه ای در سر گرفت.در اخر با افتخار می دونم که بنده هم هوارم هستم و به کرد بودنم افتخار میکنم.
با تشکر از شما و سایت زریوار خبر

2
1
سەروەش جمعه 6 شهریور 1394 | 03:56

دەس وەش دڵە گییااااااان

0
0
سەروەش جمعه 6 شهریور 1394 | 03:57

دەس وەش دڵەکککەم

پاسـخ

آسو مرادییکشنبه 24 اسفند 1393 | 08:01

0
4

با تمام نظرات شاهو احمدی و حتی شدیدتر از آن هم موافقم

پاسـخ

م. اختركاوانیکشنبه 24 اسفند 1393 | 10:43

0
0

سپاس از سايت خبر زريبار
باباشيخ حسيني يكي از افراد برجسته و سرمايه اي گرانقدر براي منطقه سروآباد و هه ورامان مي باشند. به اميد انكه از دانش و علم اين بزرگوار بخصوص در زمينه زبان شناسي استفاده شود.

پاسـخ

رحیم اکبرییکشنبه 24 اسفند 1393 | 17:28

1
0

با گفته‌ های اقا شاهو موافقم

پاسـخ

احمد کریمی(ژاوەرود)دوشنبه 25 اسفند 1393 | 02:46

0
0

درود بر آقای شاهو احمدیمن کاملا موافقم اما چندین غلط املایی داشت کە بهتر می بود اصلاح میکردند. سپاس

پاسـخ

اخگردوشنبه 25 اسفند 1393 | 02:47

0
0

درود بر کلیەی زحمت کشان این همایش واقعآ بی نظیر بود. زحمات سایت زریبار خبر هم ستودنی است. نظر کاک شاهو تا اندازەای موافقم،

پاسـخ

مهین احمدیدوشنبه 25 اسفند 1393 | 08:44

1
0

این همایش در نوع خود عالی و در سطح بالایی اجرا شد.
از تمام دست اندرکاران تشکر و از سایت زریوار خبر هم ممنونیم.

پاسـخ

رضاپنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 | 15:53

1
0

طبق اسناد تاریخی عیلامی ها لر هستند ولی شما باید بیشتر مطالعه کنید زیرا عیلامی ها ماد نیستند و مادها با آریایی ها وارد ایران شده اند.پس یا کردها ماد نیستند و عیلامی اند و یا مادند و غیر عیلامی.افتاد؟؟؟؟؟

پاسـخ

Paweسه شنبه 13 مرداد 1394 | 15:58

3
0

زبان هورامی بدلیل قرابت با گویش سورانی از زبان کردی تحت تاثیر آن قرار گرفته و بر آن اثر گذاشته بعبارتی گویش جافی که حد فاصل سورانی و هورامی است حاصا این اختلاط است. صرف افعال و ساخت مصدر فعل در هورامی کاملا با کردی متفاوت است و در هورامی بر خلاف کردی صیفع مونث و مذکر در صرف فعل و در ضمایر بارز است. و وجود چنین امری قدمت یک زبان را نشان میدهد. بهر حال نباید تحت تاثیر مسایل قومگرایانه و سمپاشی احزاب باصطلاح سیاسی کرد حق این زبان را ضایع کرد و با لهجه خواندن آن باعث نابودی این زبان شد همانگونه که در عراق زبان سورانی را در استات سلیمانیه به محاق تاریخ فرستاد

پاسـخ

پاوهیکشنبه 22 شهریور 1394 | 09:41

4
1

هورامی زبانی مستقل از کوردی است. ناسیونالیزم کردی سعی دارد لهجه سورانی را بر سایر زبانهای زاگروس مستولی کند و نقش زبان فارسی را بازی نموده وبتدریج سایر زبانها مانند اورامی و لکی و کلهر و گوران و.... را زایل کند. ما خواهان آموزش زبان مادری هستیم اما نه آموزش زبان سورانی بلکه هر منطقه ای باید زبان مادری اش تدریس شود .

پاسـخ

پاوهیکشنبه 22 شهریور 1394 | 09:55

3
1

وقتی بحث زبان مادری بمیان می آید برخی بطور مغلطه آمیز میخواهند بنام زبان مادری لهجه سورانی را بر سایر زبانها و لهجه های موجود در زاگروس تحمیل کنند و این بسیار احمقانه است . ناسیونالیستهای کرد مانند ناسیونالیستهای ترک و فارس در صدد ایجاد کشور مستقل اند و برای این هدف لازم است همه مردمان زاگروس و کردستان به یک زبان سخن گویند. و این امر با شوونیسم عربی و ترکی و فارسی تفاوتی ندارد. ما در منطقه اورامان خواهان آموزش زبان مادری خودمان یعنی زبان هورامی هستیم ولاغیر.

پاسـخ

زاهدچهارشنبه 20 مرداد 1395 | 16:35

0
1

چنانچه نظر زبانشناسان را بپذیریم (http://www.azargoshnasp.net/languages/zazaki/zazakipositionof.pdf) و طبق نظر زبانشناسان زمان کوچ هورامانی ها را از شمال 2000 سال قبل از شمال شرق کشور به شمال کرمانشاه را بپذیریم، سوال این است که ساکنین اصیل منطقه کنونی هورامانات قبل از ورود این قوم شمالی چه کسانی بوده اند؟ ایا هورامانی های کنونی واقعا همان هورامانی های ذکر شده در اوستا هستند؟ آیا موقعیت کنونی هورامانات همان هوراماناتی است که در اوستا ذکر شده؟
اگر مکان هورامانات باستان همین مکان امروزی است احتمالا ساکنین قبلی آن از 5000 تا 2000 سال پیش قوم دیگری از کردان اصیل بوده اند و از 2000 سال قبل هورامانی های کنونی که قومی شمالی بوده اند جایگزین آنها شده اند. در ضمن دستور زبان سمنانی بسیار شبیه زازاکی است و به طور کامل مفرد، جمع، مونث و مذکر را از هم تمیز می دهد و اگر چه محقیقن زبان هورامی قاطعانه گفته اند که زبانهای ایرانی جز هورامی بین مونث و مذکر فرق قائل نیستند ولی سمنانی و زازاکی مونث و مذکر را از هم تمیز می دهند. مذکر و مونث زبان هورامی، زازاکی و سمنانی هم ربطی به زبان عربی ندارد بلکه علت استفاده این سه زبان از ضمایر و افعال مذکر و مونث این است که به اصطلاح هورامی امروزی و زازاکی هر دو از زبانهای شمال شرق حوالی سمنان تا رشت مشتق شده اند و با توجه به اینکه این مناطق خاستگاه اشکانیان بوذه اند و اشکانیان بعد از سلوکیان یونانی (زبان یونانی دارای مذکر و مونث است) ، به تبعیت از زبان یونانی باستان ضمایرو فعل مذکر و مونث را استفاده نموده اند. در هر حال شکل معماری شهری هورامانات شبیه به ماسوله شمال است، افراد از نظر قیافه و ظاهر به شمالی ها شباهت دارند و کلمات مشابه با شمال و سمنان زیاد است. بنابر موارد یاد شده ، به احتمال زیاد اگر مکان اورامانات کنونی همان اورمانات باستان است ( پاوه ، سرو آباد و بخشی از عراق) قوم کنونی هورامانی، ساکنین اصلی و شاید همان هورمانی های اصلی نیستند. با وجود این ، مطالب ذکر شده صرفا یک نظر است و بنابر نظر زبانشناسان و برخی مشاهدات میدانی است و بایستی در مورد آن تحقیق کرد . نکته نهایی این است که هورامانی اگر مهاجر شمالی باشد به طور قطع در چند صد سال گذشته تحت تاثیر کردی سورانی ، کلهری و لکی بوده است و اگر امروز به اوستا شباهت دارد شاید به این دلیل است که خود هورامی زبانی شمال شرقی است و از سورانی، کلهری و لکی هم تاثیر پذیرفته و به همین دلیل به اوستا شباهت پیدا کرده است. به عبارتی دیگر اگر هورامانی از سورانی، کلهری و لکی تاثیر نمی پذیرفت شاید کمتر به اوستا شبیه بود.

0
0
کورد نژاد مای دوشنبه 23 اسفند 1395 | 12:33

از روی زبان نمیتوان پی به نژاد اصلی یک قوم برد.در مقاله ژنتیکی ایوان ناسیدزه در مورد اقوام کورد آمده زازا ها هیچ ارتباطی به مردم شمال ایران ندارند بلکه تفاوت شان با کرمانج صفره .کرمانجها شباهتی با نژادهای کاسپین داشتن اما زازا نه !
این قضیه برای اکثر اقوام کورد صادقه ما شباهت ژنتیکی بی نظیری داریم و زازا ها و کرمانجها به ما کردهای ایران نزدیک تر بودن

پاسـخ

فرشاد اشکانیجمعه 16 مهر 1395 | 05:43

3
1

اول این که برخی از دوستان مادها را جدا از آریایی ها دانسته اند. با تحقیق و تفحص در کتب مختلف مشاهده می کنید که مادها تود شاخه ای از آریایی هستند. در ضمن مادر بیشتر زبان های رایج در ایران کنونی و همچنین فلات ایران زبان پهلوی است که به همه زبان های باستانی نزدیک است و پلی میان ایران باستان و ایران جدید است. خود زبان های ایرانی شامل فارسی ، کردی ، بلوچی ، گیلکی ، پشتو روی هم حداقل 150 مبلیون گویش ورز دارند. در واقع زبان شناسان عقیده دارند بلوچی از کردی هم قدیمی تر است. البته من بلوچ نیستم. شما اگر پهلوی یاد بگیرید متوجه می شوید که چقدر ریشه های فارسی و بلوچی و کردی و غیره از آن سرچشمه گرفته که یکسرش به زبان های ایرانی امروز و سر دیگرش به ایران باستان و اوستا متصل است ....پس همه ایرانی هستیم و از یک چشمه زبان های ما سرچشمه گرفته است.

0
0
صالح سه شنبه 28 فروردین 1397 | 05:57

به عنوان کسی که مطالعاتی درباره زبان پهلوی داشته ام میگویم که نظر آقای فرشاد اشکانی بسیار قابل توجه است ، درضمن ماد و پارس از هم جدا نیستند.

پاسـخ

شهرام خستهجمعه 3 دی 1395 | 05:43

0
1

با سلام خدمت عزیزان من نظرات شما یکی به یکی خوندم و به این نتیجه رسیدم که متاسفانه هورامیهای عزیز و دوست داشتنی خودشان را کرد حساب نمیکنن و از ان حذر میکنن درحالی که چه بخواهند چه نخواهند مثل ما سورانیها کردن

پاسـخ

کورد نژاد مایدوشنبه 23 اسفند 1395 | 12:25

4
0

سلام من توسط فارس تباری به اینجا دعوت شدم که کامنت ها رو بخوانم . اما مشخصه که عده ایی که از نژادی کردها با خبر هستن به تفاوت های ناچیز زبانهای کوردی خرده میگیرن.اما همان افراد با اینکه در منابعی همچون این مقفع و این ندیم آمده که زبان دری زبان اهل شرق و بلخ هست زبانشان را فارسی مینامند و فارسی را شامل پهلوی و دری و هخامنشی و خوزی و سریانی میدانند .اما در همان منابع قدیمی این زبانها جدای از هم نام برده شده و از لحاظ زبانشناسی زبانهای کاملا مجزایی از یکدیگر هستن.
آقای شاهو احمدی میدانم که هورا می نیستید و در جاهای دیگر همین مطالب را با نام فارس گذاشته بودید که هویت اصلی شماست .اما بدانید هورامی زبان شعر و ادب ما کردها بوده و شاعران زیادی از سورانی و گوران و کلهر گرفته تا لک به این زبان شعر سرودن.
همانطور که دری و پهلوی و هخامنشی رو فارسی مینامند ما هم زبان شهرمان رو کوردی میدانیم چرا که زبان خود ما بوده . به خاطر آسیمیلاسیون فارسی متاسفانه زبان نیمی از جمعیت ایران در حال انقراض هست و ما کردها سعیمان را برای حفظ زبان هورا می خواهیم کرد .در آموزشگاههای کردی گوشی هورا می در کنار کرمانجی و سورانی جز اصلی ترین گویش های ما به حساب میاد و به لطف خدا آموزش زبان هورامی و سورانی و کلهری و کرمانجی و لکی را خواهیم گرفت.

پاسـخ

کردسه شنبه 1 فروردین 1396 | 22:09

1
1

متاسفانه برخی از نظرات بسیار مضحک و عجیب است علاوه بر اینکه هورامی سوران لکی کلهری کلیایی کرمانجی و....همه کرد هستند حتی جالب اینجاست که لرها هم خود را به نوعی کرد میدانند و درستش هم همینه

پاسـخ

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت زریوارخبر در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
* به دلیل تراکم نظرات ممکن است نظر شما با تاخیر تایید شود.

نام *
 

کد امنیتی